Hip-hop narodzi si pod koniec lat 70. XX wieku w rodowiskach ubogich Afroamerykanw. Dla wikszoci z nich stanowi czsto jedyn dostpn form publicznej wypowiedzi. Dla ludzi yjcych w ubogich dzielnicach amerykaskich metropolii sta si szans na ich opuszczenie. Przeszczepiony na polski grunt w latach 90. zosta pozbawiony politycznego wymiaru walki z rasizmem i wykluczeniem. Nie sta si jednak pust form i sztuczn kopi swojego amerykaskiego pierwowzoru.
Polski hip-hop by medium, przez ktre przemwili modzi ludzie, bardzo czsto torujc sobie tym samym drog do lepszej pozycji spoecznej. Zajawka opowiada o pocztkach fascynacji nim, pokazuje pierwsz dekad jego rozwoju, pierwsze prby tworzenia i zmagania si z problemami typowymi dla pionierw kadej nowej dziedziny. Pocztkowe efekty nierzadko przybieray karykaturaln form, jednak dla wielu wczesnych nastolatkw byy dowiadczeniem ksztatujcym ich pniejsze wybory, gust i wiatopogld.
Wystawa dla osb od 16 roku ycia.
Czci wystawy:
wiadomo / Kalendarium 19932003
Kalendarium wydarze z lat 19932003 zostao pokazane z perspektywy osoby dorastajcej w latach 90., dla ktrej by moe bardziej istotne byy nowe odcinki programu YO! MTV Raps, ni zmieniajca si w Polsce sytuacja polityczna. Tymczasem hip-hop, a w szczeglnoci rap, by gboko osadzony w czasach biecych i nierzadko bywa komentarzem do otaczajcej rzeczywistoci. Dlatego na powstay strumie wspomnie skadaj si rwnie wydarzenia polityczno-spoeczne i kulturalne, ktre w duej mierze koresponduj z tekstami polskiego hip-hopu. Cz z nich w sposb symboliczny pokazuje zamknicie pewnej epoki oraz przemiany zachodzce w Polsce.
Dowiadczenie
Hip-hop jak adna inna subkultura lat 90. by nastawiony na aktywne dziaanie. Tradycyjny podzia midzy odbiorc i wykonawc zaciera si tu na kadym kroku. Ci pierwsi byli rwnoczenie twrcami i nierzadko prbowali swoich si w kilku dziedzinach. Nie byo niczym dziwnym spotkanie freestylujcych MC przed klubem chwil po ich wystpie na jego scenie. Swojego taga posiada kady, nawet jeli nigdy nie zrobi go w miejscu publicznym. Bycie czci rodowiska hip-hopowego byo zwizane ze zdobywaniem dowiadcze w obrbie jego elementw (muzyka rap, DJ-ing; graffiti; breakdance) oraz z wiedz na jego temat.
Samowystarczalno
Popularno hip-hopu na wiecie jest zwizana midzy innymi z atwoci tworzenia kadego z jego elementw. Puszka farby w sprayu jest chyba najprostszym narzdziem malarskim. Do taczenia breaka wystarczy wygodne obuwie i karton speniajcy rol parkietu. Jednak to na przykadzie muzyki najbardziej wida, jak prostota narzdzi wpywaa na aktywno w obrbie hip-hopu. Domowe studia nagraniowe czy okadki nielegali to tylko kilka przykadw kreatywnych rozwiza wynikajcych z potrzeby tworzenia.
Codzienno
W Polsce lat 90. szerokie spodnie, za due bluzy z kapturem, czapki lub bandany na gowach mogy wzbudza zainteresowanie i bez wtpienia wyrniay z tumu ubierajc si w ten sposb modzie.
Hip-hopowa moda pozwalaa na wyraenie swojej indywidualnoci wzgldem panujcych trendw. Identyfikacja z grup, ktrej symbolem stay si spodnie typu baggy, uatwiaa rozpoznanie swojego, z ktrym zawsze mona byo znale wsplny jzyk. Charakterystyczny styl ubierania si by czsto manifestacj zaangaowania w kultur hip-hop, ktra przenosia si na szko, kolegw, rodzin i ca codzienno.
Widoczno
Naturaln przestrzeni dla hip-hopu byo miasto, ktre stanowio to dla dziaa nastolatkw w szerokich spodniach. To w jego kontekcie dziej si historie opowiadane przez raperw, niezalenie od tego, czy chodzi o mio, imprez, czy potyczki z policj. Wraz z rozwojem hip-hopu nastpowao symboliczne zawaszczanie przestrzeni miejskiej, co dawao z jednej strony poczucie oswojenia rzeczywistoci, z drugiej moliwo zaistnienia w niej.
Najbardziej widocznym i ekspansywnym elementem hip-hopu w latach 90. byo bez wtpienia graffiti. Czsto nielegalne, stopniowo pojawiao si nawet na najbardziej eksponowanych cianach w centrach miast, nieraz konkurujc z wszechobecnymi, kolorowymi szyldami i bilbordami. Klatka schodowa, dworzec PKP, toaleta w klubie, osiedlowe garae czy nawet meblocianka w pokoju byy dobrym miejscem, aby zostawi lad po sobie i sta si widocznym dla innych.
Wernisa: 07.06.2019/ pitek
godz. 18.00 / Wstp wolny
Wernisa bdzie tumaczony na polski jzyk migowy. Bd dostpni take asystenci-audiodeskryptorzy, ktrzy bd oprowadza po wystawie osoby niewidome.
Zajawka. lski hip-hop 19932003
8.06.2019 1.09.2019
Muzeum lskie w Katowicach / ul. T. Dobrowolskiego 1 / poziom -4
Kurator: Szymon Kobylarz
|