wstêp: 20 z³, zakup biletu online lub w DK Kadr
sala: Broadway
LIBELID to cykl pieœni mi³osnych w jêzyku jidysz opracowanych przez Olê Biliñsk¹ z towarzyszeniem zespo³u doœwiadczonych muzyków z Gdañska, Warszawy i Sejn. Stanowi on kontynuacjê p³yty „Berjozkele – ko³ysanki i pieœni wieczorne jidysz“, wydan¹ przez ¯ydowski Instytut Historyczny, która zdoby³a tytu³ Folkowego Fonogramu Roku 2014, przyznawany przez Program II Polskiego Radia oraz Folkowej P³yty Roku 2014 w konkursie portalu folk.pl. Projekt LIBELID, rozwijaj¹cy rozpoczêty z Berjozkele w¹tek nowoczesnych adaptacji muzyki ¿ydowskiej w jidysz, mia³ swoj¹ premierê 26 kwietnia 2015 roku na finale festiwalu Nowa Muzyka ¯ydowska w Muzeum Historii ¯ydów Polskich w Warszawie. Koncert, entuzjastycznie przyjêty przez publicznoœæ, zosta³ zarejestrowany przez Program Drugi Polskiego Radia. 5 maja 2016 roku mia³a miejsce premiera œwietnie przyjêtej p³yty LIBELID wydanej przez ¯ydowski Instytut Historyczny.
Kompozycje tworz¹ce program LIBELID to wybór przedwojennych pieœni w jidysz uk³adaj¹ce siê w opowieœæ o ró¿nych odcieniach i obliczach mi³oœci. W tekstach znajduj¹ siê w¹tki z obyczajowoœci ¿ydowskiej, która silnie wp³ywa³a na ¿ycie uczuciowe i rodzinne cz³onków spo³ecznoœci: ma³¿eñstwa kojarzone, silne wiêzy rodzinne, obrazy z codziennego ¿ycia – takim, jakie by³o przed Zag³ad¹. Z drugiej strony teksty takich poetów jak przyjació³ka Brunona Schultza Debora Vogel czy Mojsze Lejb Halpern, obfituj¹ w obrazy poetyckie o wymiarze uniwersalnym, w którym mi³oœæ nie mierzona jest czasem, obyczajowoœci¹ i pochodzeniem. S¹ one wci¹¿ zaskakuj¹co œwie¿e i aktualne, ujmuj¹ poczuciem humoru i delikatnoœci¹ nastroju. Za³o¿eniem muzycznym LIBELID by³o utkanie subtelnego po³¹czenia brzmieñ akustycznych i elektronicznych – st¹d nowoczesny syntezator OP-1 i looper spotykaj¹ siê z wiolonczel¹. Harfa odbija siê echem elektronicznych efektów. Forma nie ma jednak za zadanie szokowaæ swoj¹ nowoczesnoœci¹ – celem jest stworzenie nastroju, oprawy do wybrzmienia bogactwa emocji zawartych w tekstach – czu³oœci, namiêtnoœci, odrzucenia, zadumy nad uczuciem dawno minionym lub utraconym.
LIBELID to:
Ola Biliñska – œpiew, syntezator OP-1, gitara elektryczna, looper
Edyta Czerniewicz – wiolonczela, œpiew
Katarzyna Kolbowska – harfa, œpiew
Sebastian Witkowski – gitara basowa, syntezator
OLA BILIŃSKA – wokalistka, kompozytorka, autorka tekstów, multi-instrumentalistka, na co dzieñ liderka mistyczno-folkowego Babadag, wspiera wokalnie Muzykê Koñca Lata, wspó³pracuje m. in. z Maciejem Cieœlakiem, Raphaelem Rogiñskim, SzaZaZe, Andrzejem Smolikiem, Danielem Pigonskim. Z równ¹ przyjemnoœci¹ pracuje z re¿yserami (Daria Kopiec, z któr¹ zrealizowa³a spektakl „Emisariusz” w £ódzkim Centrum Dialogu i „Ziemia, planeta ludzi” w Teatrze im. S³owackiego w Krakowie), tancerzami (Pracownia Fizyczna) oraz grafikami i wideo-artystami. W swojej karierze œpiewa³a ju¿ gatunki tak ró¿ne jak alternatywny pop, rock, house, techno, jazz, bluegrass, opera i miejski folk; z wykszta³cenia anglistka i t³umacz poezji; obroni³a dyplom o wp³ywie muzyki na wspó³czesn¹ poezję brytyjsk¹ na Uniwersytecie Warszawskim. Przez ponad rok wspó³pracowa³a z Biweekly, anglojêzyczn¹ wersj¹ internetowego Dwutygodnika Narodowego Instytutu Audiowizualnego prowadz¹c dzia³ „Fiction”, w którym t³umaczy³a na angielski oraz dokonywa³a nietypowych dŸwiękowych interpretacji wierszy m³odych polskich poetów. Felietonistka w kwartalniku muzyki alternatywnej M/I.
EDYTA CZERNIEWICZ jest absolwentk¹ gdañskiej Akademii Muzycznej. Na co dzieñ pracuje jako wiolonczelistka w Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w S³upsku. Wspó³pracowa³a z pianist¹ jazzowym i kompozytorem Leszkiem Ku³akowskim w ramach projektu „Katharsis”. Reprezentowa³a miasto Gdañsk na zjazdach miast hanzeatyckich w Belgii, Szwecji, Niemczech i na £otwie. Uczestniczy³a w nagraniach muzyki teatralnej i filmowej. Wspó³pracuje z Teatrem Wybrze¿e, bior¹c udzia³ w przedstawieniach „Zmierzch bogów”, „Fatum” oraz „¯ycie jest snem”. Jest tak¿e twórc¹ i wykonawc¹ programu muzyczno- teatralnego „Coora Domestica” na wiolonczelê i elektronikê. Wspó³pracuje z ró¿nymi artystami graj¹c solo, w trio fortepianowym, smyczkowym czy kwartecie smyczkowym.
KASIA KOLBOWSKA – harfistka zwi¹zana z duetem Lady Aarp, graj¹cym ambient dub, ³¹cz¹cym syntetyczne brzmienia z laptopa z eterycznymi dŸwiêkami harfy celtyckiej. Zespó³ wyda³ p³ytê „Soma” (2007). Stypendystka Ministerstwa Kultury i Narodowego Centrum Kultury (stypendium M³oda Polska – 2008 oraz Indywidualny rozwój twórczoœci – 2010).
Wspó³pracuje z Raphaelem Rogiñskim w projekcie Wovoka and Free People Tribal, z zespo³em Komety. Nagrywa³a z Novik¹, Abradabem, WSZ i CNE, zespo³em Niechêæ.
Wziê³a udzia³ w nagraniach œcie¿ki dŸwiêkowej filmu „Je¿ Jerzy” (muz. Jan Duszyñski, 2011). Wokalistka w triphopowym zespole Klarknowa. Z wykszta³cenia doktor socjologii kultury, wyda³a ksi¹¿kê o wêdrowaniu w¹tków kulturowych na przyk³adzie grup capoeiry w Polsce oraz tomik wierszy „Interior”.
SEBASTIAN WITKOWSKI – re¿yser dŸwiêku, instrumentalista, producent muzyczny. Zwi¹zany z zespo³ami Lady Aarp, Klarknowa, Najakotiva, Babadag, Polpomotel, Transmisja, The Leszczer’s. Realizowa³ i wspó³produkowa³ p³yty takich wykonawców jak: Kaliber 44, Tomasz Stañko, Aga Zaryan, Izrael, Raphael Rogiñski czy Muzyka Koñca Lata. Za³o¿yciel studia //soundmaking, gdzie poza produkcjami muzycznymi realizuje tak¿e dŸwiêk do filmów. Za swoj¹ pracê przy „Wojnie polsko-ruskiej” otrzyma³ nagrodê na Festiwalu Filmowym w Gdyni.
|