wstêp 10 z³, zakup biletu online lub w DK Kadr
Koncept, choreografia: Renata Piotrowska-Auffret
Wykonanie: Renata Piotrowska- Auffret
Dramaturgia: Bojana Bauer
Œwiat³o: Ewa Garniec i Joanna Leœnierowska
Realizacja œwiat³a: £ukasz Kêdzierski
Produkcja: Fundacja Burd¹g
Partnerzy: Centrum w Ruchu, Wawerskie Centrum Kultury, Centrum Sztuki Wspó³czesnej – Sala Laboratorium, Narodowe Centrum Tañca w Pary¿u, La Briqueterie – CDC du Val-de-Marne, Teatr Soho z Warszawy, STSpot w Jokohamie, Art Stations Foundation z Poznania
Œmieræ jest doœwiadczeniem, które nie mo¿e byæ opowiedziane. Jest granic¹, po przekroczeniu której nie ma powrotu. Ten, kto jej doœwiadcza, na zawsze odchodzi. W swoim spektaklu choreografka i performerka Renata Piotrowska z dystansem i humorem, konfrontuje to doœwiadczenie z teatrem – zgodnie z myœl¹ Peggy Phelan, dla której teatr jest miejscem, gdzie spo³eczeñstwo „przygotowuje siê na stratê, a w szczególnoœci na œmieræ“.
Piotrowska, usi³uj¹c wprost zainscenizowaæ spotkanie ze œmierci¹, gromadzi ró¿ne scenariusze sk³adaj¹ce siê na performatywny dyptyk, w trakcie którego choreografka podró¿uje przez wieki (nie)doœwiadczania œmierci i korzysta z artystycznych, kulturowych i spo³ecznych reprezentacji tego ostatecznego doœwiadczenia.
Wychodz¹c od obserwacji, ¿e wspó³czesne cia³o bardziej ni¿ kiedykolwiek neguje w³asn¹ œmiertelnoœæ, a medialnej wszechobecnoœci umierania towarzyszy chêæ wymazania œmierci z codziennego ¿ycia, artystka zwraca siê w stronê niektórych historycznych zjawisk i fantazmatów zwi¹zanych z problematyk¹ œmierci, takich jak œredniowieczna ikonografia danse macabre, rytua³, personifikacja kostuchy, makabryczna estetyka gore czy petite mort erotyki. Raz za razem kreuj¹c spotkanie ze œmierci¹, wci¹gaj¹c j¹ w choreografiê jak nieuchwytn¹ partnerkê, Piotrowska bada wspó³czesne rozumienie umierania lub jego brak.
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie artystów z widzami. Spotkanie prowadzi Julia Hoczyk.
|