POLSKA ZAPRASZA KRAKÓW ZAPRASZA TV ZAPRASZA ART ZAPRASZA
Dodaj wydarzenie Dodaj relację Rejestracja Logowanie  

INSTYTUCJE KULTURY ▼ KATEGORIE WYDARZEŃ ▼ WYDARZENIA RELACJE NASZ PATRONAT DZIŚ W KRAKOWIE
 
Kategorie wydarzeń
 
 
Film
Kabaret
Literatura
Muzyka
Plastyka
Sport
Taniec
Teatr
Wystawy różne
Wydarzenia inne
 
  Bezpłatne

Dla dzieci

Wspólne: dla dzieci i dorosłych

Dla seniorów

Festiwale

Odbywające się online
 
27-05-2023       
WYDARZENIE ARCHIWALNE, już zakończone
SACRAE CANTIONES
ZAPRASZA
Polska Opera Królewska
ul. Nowogrodzka 49
00-695 Warszawa
https://operakrolewska.pl
Warszawa
miejsce:
Kościół ewangelicko-augsburski Świętej Trójcy, plac St. Małachowskiego 1, Warszawa
19.00
» Muzyka
Staropolska muzyka sakralna skrzy się różnorodnością. Obok pięknych w swej prostocie opracowań psalmów w języku ojczystym znajdują się wyrafinowane kompozycje, które śmiało można przyrównać do osiągnięć największych mistrzów niderlandzkiej czy włoskiej polifonii. W pierwszej części koncertu zabrzmią wybrane utwory ze słynnych Melodii na Psałterz polski Mikołaja Gomółki z 1580 roku do przekładów Jana Kochanowskiego. Szczególną uwagę warto zwrócić na ścisłą relację muzyki i tekstu. Opadająca melodia fragmentu „pisarz pismo leje” w Psalmie XLVb znakomicie obrazuje spływający po stalówce atrament, a w Psalmie XI drobne wartości nieprzypadkowo towarzyszą słowom „uciekaj co najdalej”. W zupełnie innym stylu utrzymany jest motet In Te Domine speravi Wacława z Szamotuł – pierwsza polska kompozycja wydana za granicą. Utwór opublikowany w Norymberdze w 1554 roku znalazł się obok dzieł takich mistrzów jak Clemens non Papa czy Nicolas Gombert.
Ostatnią część koncertu wypełnią wybrane kompozycje z imponującego zbioru Offertoria e communiones totius anni Mikołaja Zieleńskiego. Dzieło „po raz pierwszy przez Polaka nowym sposobem ułożone”, jak zaznaczał sam kompozytor, zostało opublikowane w Wenecji w 1611 roku. Ofertoria utrzymane w stylu weneckiej polichóralności świadczą o głębokiej wrażliwości kompozytora na brzmienie, możliwe do uzyskania za pomocą różnych rejestrów głosów oraz instrumentów. Najbardziej okazałym tego przykładem jest uroczysty Magnificat przeznaczony na trzy czterogłosowe zespoły. Wielość barw zaklętych w partyturach „największego kompozytora wolnej Polski przed Chopinem” zabrzmi w interpretacji Chóru Kameralnego Polskiej Opery Królewskiej prowadzonego przez Renatę Szczypior.


◆ PROGRAM ◆
• Mikołaj Gomółka
Psalm XLVb Serce mi każe śpiewać Panu swemu
Psalm CXL Broń mię, mój Panie, od ludzi złośliwych
Psalm XI Panu ja ufam
Psalm XXX Będę Cię wielbił, mój Panie
• Wacław z Szamotuł
In Te Domine speravi
Psalm CXVI Alleluja. Chwalcie Pana Boga…
Modlitwa, gdy dziatki spać idą
• Mikołaj Zieleński
Deus firmavit orbem terrae
Viderunt omnes
Laetentur caeli
Per signum crucis
Haec dies
Laetamini in Domino
O gloriosa Domina
Beata es Virgo
Magnificat

◆ WYKONAWCY ◆
CHÓR KAMERALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
RENATA SZCZYPIOR ⎮ dyrygentka, przygotowanie chóru
https://operakrolewska.pl/repetoire/sacrae-cantiones/
https://kicket.com/warszawa/teatry/polska-opera-krolewska,984/sacrae-cantiones,18815?eventId=243246
Miejsce:
Kościół ewangelicko-augsburski Świętej Trójcy, plac St. Małachowskiego 1, Warszawa
Godz.
19.00
WYDARZENIE ARCHIWALNE, już zakończone

 
 


Dodaj wydarzenie    |    Dodaj relację    |    Rejestracja  |  Logowanie
 
 
 Copyright © 2002-2024


Polskie Niezależne Media
 

Kontakt z Redakcją


 Serwis Dziś w Polsce jest w całości finansowany przez Fundację Promocji Kultury